Pierre

Het zevende jaar van het Madrigaalkoor en……tot wat we in dit jaar gekomen zijn?????

Alle tijd in de eerste maanden wordt dan ook aan de tournee besteedt. Deze tournee is van 6-14 april. Er komt zelfs een Regeringsvorm. De tournee regering, die zolang je maar precies doet wat er gezegd wordt, zeer democratisch is samengesteld bestaat uit:

De Generale Staf

Pierre van Hauwe, Dhr Lindeman, Miep Langeveld
Op hun schouders berust de algemene leiding en alles wat niet onder een der onderstaande ministeries valt wordt door hen beslist.
 Ministerie van Financiën Mevr.van Hauwe, Ria Schulten, Coby Langeveld
Zij verzorgen alle bankzaken.
 Ministerie van postzaken Dhr.Peterse, Mevr.Peterse, Els Stassen
Zij behandelen alle inkomende en uitgaande post.
 Ministerie van Vrouwelijke zaken en gezondheid Mevr.Lindeman
Zij verzorgt de apotheek en verder kun je voor alles terecht waar een ander niets mee te maken heeft.
 Ministerie van schone kunsten

Bep Andela
Zij verzorgt de muziek bijgestaan door:
    Anneke Hurkens 1ste stem
    Ria Steyger 2de stem
    Co Domburg 3de stem
    Jeanne Stassen 4de stem

Ministerie van voedselvoorziening en keukenzaken   Mevr.Lindeman, Nel de Groot, Nel Turkenburg
Alles wat met eten te maken heeft gaat over dit ministerie. Bovenstaande ambtenaren worden bij gestaan door:
    Bep Andela
    Jo Schaareman
    Greet de Vreede
    Annie Mustert
 Ministerie van bed aangelegenheden Mevr.Lindeman, Mevr.van Hauwe, Mevr. Peterse
Zij beheren de slaapzaal (der dames)
 Ministerie van openbare reiniging Trudie Beuman en Annie van Zon.
Zij dragen zorg voor het schoonhouden van de bus,slaapzalen enz. en kunnen hier te allen tijde meisjes voor oproepen. Ook zij ,die moeite hebben zichzelf te wassen kunnen een reiniging aanvraag bij dit ministerie indienen.
 Ministers zonder portefeuille Dhr. A van Hauwe en Mevr. Van Hauwe –Geys?
Deze ministers vallen in voor iedere bovenstaande ambtenaar die zich door TE grote ijver overwerkt.

lijst reizigers

Wat de koffers betreft, we regelen dit weer als andere jaren. Dus weer twee, zo mogelijk drie meisjes samen met een koffer en die moet zo klein mogelijk zijn. Grote koffers gaan op het dak van de bus en komen er alleen ’s avonds af. Stop dus alles wat je overdag nodig hebt niet in de koffer. Voor in de bus zorgt ieder voor een tas met dagelijkse benodigdheden, waaronder flinke kroes, diep bord (liefst ijzer), mes vork lepel, drinkfles (die steeds gevuld met ware moet zijn) servetten, closetpapier, oude schoenen (voor onverwachte klimtochten) trainingsbroek en warme trui. Voor de eerste dag wordt een pakje brood meegenomen, voor 1 maaltijd. Verder moet geen eten worden meegenomen, snoep en fruit neemt ieder mee na behoefte. Rozenkrans en kerkboek steeds bij de hand hebben. Schoen poets en borstels voor zwarte en bruine schoenen worden door de leiding meegenomen, maar schoenen spécialité moeten zelf verzorgd worden. Doe beslist een riem of stevig touw rond je koffer en tas en een volledig adres op een stevig kartonnen label. De kostuums worden alle in een koffer meegenomen en moeten voorzien zijn van je naam.

Hierbij een recept voor een gezellige reis.bus

Neem:
1 pak goed humeur
2 lepels enthousiasme
½ liter naastenliefde
1 snufje geduld
Roer alles door elkaar en bak het met veel warmte.
Versier hem met een takje vrolijkheid en hartelijkheid.
Snijd nu de koek in 10 stukken en neem iedere dag van de reis ’s morgens een stukje.
Je zult zien wat een zonnige stemming je er de gehele dag van zult hebben.

Veel plezier en ……een prettige reis
’n D.M.K. lid.

ZBus v/d Werfondag 5 april
Zalig Pasen en tussen 9-10 uur de koffers brengen bij het reisbureau van der Werf, Nieuwe Langedijk

Maandag 6 april
Delft-Brussel-Luxemburg.
Gezamenlijke H.Mis om 06 00 uur in de St Jozefkerk. Om 07.30 vertrek aan de Nieuwe Langedijk. Zij die ver weg wonen kunnen na de H.Mis bij andere meisjes ontbijten. 11.00 uur diner in Kajotter centrale te Brussel. 14.30 uur radio uitzending Brussel 2x 20 minuten. Een uitzending die onder de eminente leiding van de directeur een eclatant succes is geworden. Maanden van repetitie drukten hun duidelijke stempel op de wijze waarop de zo uiterst moeilijke Madrigalen zang naar voren werd gebracht. Jammer dat een van onze beste sopranen wegens ziekte niet deel kon nemen aan de reis waardoor er een duet moest vervallen. Daarna vertrek naar Luxemburg waar we in een overvol jeugdherberg zaten vanwege het huwelijk van Prins Jean van Luxemburg. De vader van de jeugd herberg verdient een standbeeld want hij presteert het om alle meisjes stil naar bed te laten gaan.

Dinsdag 7 april
Luxemburg-Strasbourg-Innsbruck
05.30 uur vertrek. (werd later want er werd pas om 06.00 uur áppel geblazen) Een prachtige route bracht ons verder. Rond 12.00 uur opname in Studio Strassbourg. 20 minuten kwamen we te laat maar men ging daar zeer gemoedelijk mee om. We zijn bang geweest voor de uitzending omdat de meisjes een vermoeiende reis achter de rug hebben en het is wel eens moeilijk om over de stemmen van de meisjes te waken omdat er in de bus nogal een prettige stemming heerst, maar er werd verklaard dat de opname op een zeer hoog pijl stond. Ze konden niet geloven dat dit (wij dus) amateurs waren. Na het diner vertrek naar Innsbruck.

Woensdag 8 april
Innsbruck-Kufstein
De hele dag niets ander te doen dan te genieten van de natuur.

Donderdag 9 april tournee
Kufstein
Vrij….vrij….vrij…

Vrijdag 10 april
Kufstein
Weer vrij. De ene groep had een grote bergen skitocht gemaakt o.l.v. een dame die de berg op haar duimpje kent, een tweede groep ging met de heer van Hauwe mee om een klimtocht te maken, en de rest bracht de dag door met zalig niets doen. Tiroler avond in een mooie Weinstube waar we een gereserveerde afdeling kregen met uitzicht op de wijn. Het werd een prachtige avond er werden liedjes gezongen door een duo en welke zij ook zongen het werd door ons meegezongen, spelletjes gedaan, het leek wel een bruiloft. Na enige glazen werden er toespraken gehouden die onze Tweede Kamer jaloers zou maken.postkantoor

Zaterdag 11 april
Kufstein –Salzburg.
05.00 uur opstaan, vlug ontbijten en dan naar Salzburg, waar we al om 09.00 uur in de studio moeten zijn. We waren vermoeid toen we ons doel de Rot-Weisz-Rot studio bereikten. Het valt dan niet mee direct aan de slag te gaan maar het moest toch en iedereen was tevreden. De verdere dag besteden we aan het bezichtigen van Mozart’s geboorte huis en de mooie stad Luxemburg.tournee

Zondag 12 april
Salzburg-Frankfort/Main
De gehele dag in de bus want we maken een tripje van 600 km. Vooral in het zuiden gaan we door prachtig natuurschoon. We gaan over de uitlopers der Beierse Alpen en enkele bergen van het Zwarte Woud. We passeren grote steden waaronder München, Ulm, Stuttgart, Karlsruhe, Heidelberg Mannheim en Darmstadt, steden die alle zeer geleden hebben door de oorlog. We krijgen echter ons bordje soep dat we tijdens de rustpauze zelf klaarmaken. In Frankfort diner.picknic

Maandag 13 april
Frankfort-Keulen
In de voormiddag optreden in de studio Frankfort waar na het concert de Duitse muziekdeskundige dr.Polak de geluidskamer binnen kwam en zei: "Das war wunderbar" en dat zegt heel veel wanneer men in aanmerking neemt dat Duitsland op muziekgebied op een hoge trap van ontwikkeling staat. Daarna gaan we naar Keulen waar we ’s avonds dineren.

Dinsdag 14 april
Keulen-Delft.
Na ons optreden in studio Keulen gaan we naar Vlodrop, waar we een concert geven in het internaat St Lodewijk en waar we de reis besluiten met een uitgebreide koffie tafel. De wethouder sprak nog namens het gemeente bestuur woorden van waardering uit voor dirigent en koor. Daarna werd de reis naar Delft aanvaard. Even voorbij Rotterdam stond een auto met bekenden te wachten die voor de bus uit naar Delft reed. Het uur van aankomst werd bij van der Werf bekend gemaakt om 20.00 uur en een grote menigte stond op de Nieuwe Langendijk om het koor te verwelkomen. Een reis door 5 Europese landen en 2400 km.

Een brief aan onze donateurs.

Geachte donateurs,
Het wordt hoog tijd dat wij eens iets laten horen. U denkt natuurlijk: "dat Madrigaalkoor gaat maar op tournee, zingt maar voor verschillende radio-omroepen maar waar blijven de donateurconcerten!!??". Over die concerten spreken we straks nog even. Op de eerste plaats willen wij U bedanken dat U ons dit jaar weer trouw gebleven bent. Zonder U steun kunnen wij niet vooruit en daarom blijven wij dan ook op U rekenen. Wij van onze kant zullen geen moeite sparen U voor Uw steun te belonen door het geven van donateurs concerten die zeker in de smaak zullen vallen. Het Madrigaalkoor heeft het druk gehad, zware repetities zijn er gehouden voor ons Mozart concert en voor ons vijflanden tournee, dat een ongekend succes is geworden en waar we heel trots op mogen zijn zoals de wethouder van Delft heeft ge-uit. Delft kan trots zijn op zijn ambassadrices (dat zijn wij) die de naam Delft over de hele wereld eer aandoen.
Het Madrigaalkoor had het druk en heeft het nog steeds druk. Een zwaar seizoen staat voor de deur maar de donateurs concerten zullen in het middelpunt staan.

Donderdag 14 mei
Uitzending van het koor over radio Frankfort

Zaterdag 16 mei
Uitzending van radio Strassbourg

Maandag 18 mei
meiConcert in de Stads Doelen om 20.00 uur. Eeuwfeest van het herstel der kerkelijke hiërarchie in Nederland met medewerking van het Delfts Madrigaalkoor een mannenkoor en het Delfts symfonie orkest.

Eind mei
Opnamen voor de Wereldomroep Hilversum.

12 -13-19-20-27-28 juni
Optreden in het Holland Festival bij de opvoering van Elckerlic op de binnenplaats van het Prinsenhof.

Dinsdag 8 september
We vieren ons zeven jarig bestaan eerst op Zaterdag 12 september met een uitzending voor de K.R.O. met aan de vleugel Joop Schouten.
Wat zingen we:

1  Waar staat jouw vaders huis
 3  La bell’Áronde
 4  Mignonne
 5  Sound the trumpet
 6  Shepherd
 7  Nymphs and Shepherd
 8  Let us wander

Dan op 19 september een gezamenlijke tocht naar Den Haag, naar ….de opera. Op 22 en 24 september vieren wij het samen met de donateurs die worden onthaald op een filmvoorstelling van ons laatste tournee naar Oostenrijk. In de benedenzaal van het City theater aan de Voldersgracht vertonen wij de film Madrigaaljournaal opgenomen door Cineast Kees Dekker, een film met geluid en grote delen kleur. De aanvang tijden op beiden avonden zijn: 19.30-21.30.uur. Iedere donateur mag 2 gasten meenemen op vertoon van hun donateurs kaart.

Zaterdag 26 september

Dinsdag 3 november
20.00 uur in de Stads Doelen. We geven weer een uitvoering samen met het R.K. Zangkoor St Caecilia en het Delfts symfonie orkest, waaronder de Requiem van Mozart.

Solisten:

Jo Rammers  sopraan