1955

Het koor viert dit jaar de negende verjaardag, we zijn nog steeds gezond en vol levenslust.

De maand januari brengt niet veel nieuws, behalve dan, dat er met een maandblad begonnen wordt, DE DELFTSE MADRIGALEN.
Voor hoelang weten we nog niet, maar het eerste nummer valt bijzonder in de smaak.
En dan zijn er natuurlijk repetities, zeer veel zelfs, want in april zullen we weer op tournee gaan en daar moet hard voor gewerkt worden. Dit jaar zullen we ook geen volksdansen meer uitvoeren maar twaalf meisjes studeren onder leiding van Cock Paardekamp ritmische dansen in. Dat zal me wat worden.
De activiteit is groot maar in het eerste krantje valt er ook heel wat te lezen over de prachtige tournee wat op komst is. En zo beginnen we het nieuwe jaar.

Maar dit volgt al snel:
Brief van onze directeur :   vlugschrift: dus excuseer de fouten.
[werden er in 2009 door spellingcontrole uitgehaald sorry red.]

Beste allemaal.
Hieronder een invulformulier dat voor 1 maart ingevuld moet zijn. Nog enkele puntjes:

Voor 1 februari moesten de briefjes ingeleverd zijn maar nog een twintig meisjes moeten dit doen!
Voor 10 februari moeten de donateurs afgerekend worden, ik heb er nu tien binnen en sommige moeten nog beginnen!!!!!!!!!!!
Voor 10 februari moesten alle passen ingeleverd zijn, ik heb er veertien binnen, maar als je vandaag of morgen je pas niet geeft, dan moet je zelf je grens passage betalen[ongeveer F6.50]. Onherroepelijk !!!!!!!!

Het te laat komen op de repetitie is op het ogenblik verschrikkelijk en of ik nu kwaad word of het vriendelijk vraag, het blijft precies hetzelfde.
Er hangt een grote sloomheid over het koor, een sloomheid die er nog nooit zo is geweest. Het lijkt alsof de hele gang van zaken jullie niets kan schelen. Tenminste bij een stel niet. Heus ik word er weleens moedeloos onder en denk wel eens, om met het hele boeltje op te houden en zulke gedachten, eerlijk, zijn vroeger nooit in mij opgekomen.
Het nieuwe kostuum kost voor de leden zelf F10.50 de rest betaald de kas. Het is spotgoedkoop maar ik kan totaal geen F900, - voorschieten, dus deze week geld mee brengen, de alten dinsdag en de sopranen morgen. Zo niet, dan maar geen nieuw kostuum, ik ben niet van plan om sommige steeds maar achterna te lopen. Het nieuwe kostuum is jullie eigen wil, breng dus geld mee. De meisjes die dit op prijs stellen kunnen bij Jo Schaareman een pasklaar patroon krijgen voor 0.75 cent. Die zelf kunnen patroon tekenen kunnen dit doen van het originele patroon dat bij Miep Langeveld is en een dag tot je beschikking staat.

En nu invullen afknippen en inleveren:

Wil je voor in de bus of achterin            ………………
Wie is je koffergenoot?                           ………………            ………………

Deviezen, we zijn 1 dag in Duitsland,1 in België,1 in Zwitserland,5 in Oostenrijk en 3 in Frankrijk.

Aantal deviezen:    aantal:  niet invullen

Belgische franc  8 cent  ………………  ………………
 Franse franc  1 ½ cent  ………………  ………………
 Duitse mark  93 cent   ………………  ………………
 Zwitserse franc  90 cent    ………………  ………………
 Oostenrijkse schilling  16 cent  ………………  ………………

Omdat het koor in het nieuw zal gaan, laat de directeur van de weeromstuit ook maar een nieuwe foto maken zie hier.

En toen verscheen er een prachtig reisboekje, een boekje waar heel hard aan gewerkt was. Dagenlang is er gestencild door onze “baas”, mevrouw van Hauwe en Cock Paardekamp. Daarna is er gekleurd door vele mensen, de fam. Paardekamp, een hele klas van de Lodewijk school, en een groep aspiranten. Maar het werd een prachtige uitgave.

Van 11 april tot 20 april
Een Berg-Tournee.

Zondag 10 april
Zalig Pasen.
Tussen 08.00 en 10.00 uur koffers brengen bij van de Werf.vertrek

Maandag 11 april
Delft-Luik-Ettelbruck 330 km.
Gepakt en gezakt stappen we om 7 uur de deur uit. De bus staat al op ons te wachten en de tas met alle spullen gaat in de bus.
Dan naar de St. Jozef kerk, waar om 07.30 uur een H.Mis wordt opgedragen ter ere van St. Christoffel, tot welslagen van onze reis.
Na de H.Mis een kop thee bij de bus en …..afscheid. Toon geeft gas en daar gaat ie, de zevende tournee is begonnen.
Nauwelijks was de touringcar vertrokken toen bleek dat we weg waren gegaan zonder hoofden te tellen of dacht de baas te laat is te laat? Jopie kwam te laat maar gelukkig werd er jacht gemaakt op de gevlogen bus en kwam alles goed.
Het eerste stukje is altijd hetzelfde, Rotterdam, Moerdijk brug, Breda. Kijk die Toon aan zijn stuur trekken, ja de bus wou, zoals gewoonlijk, weer naar Antwerpen, maar deze keer is de route anders. We rijden over Tilburg naar Eindhoven. Vrede??????? Nee hoor, nog niet, we zitten net.
"Meneer ik ben mijn brood vergeten..."  De directeur hoort niets, die is zijn eerste wagenziekte aan het uitzweten met tabletten en reukstaven. Als we over de Belgische grens zijn rijden we enkele uren door de Kempen. Een heuvelachtige weg brengt ons naar Remouchamps, daarna naar Diekirch en dan naar Ettelbruck, waar ons een heerlijk bed wacht, en we kunnen uitrusten van deze eerste etappe.

Dinsdag 12 april
Ettelbruck-Luxemburg-Strassburg-Freiburg.310 km.
Om 05.00 uur staan we op, want we moeten om 13.00 uur in Strassbourg zijn om voor de vierde keer in die fijne studio te zingen. Ontbijten doen we in de bus, want we hebben haast. Wij niet, maar de chauffeur en de directeur zitten in de zenuwen of we het wel halen op tijd. Even na Luxemburg passeren we de Franse grens en rijden door een streek die dan mooi, dan grauw en somber is, en voorbij Metz verlaten we het Moezeldal en rijden over de col du Saverne, naar Strassbourg. Hier zingen we weer voor radiodiffusion Francaise, in het gezellige studiootje, met de charmante omroeper en de “technische dame” achter het glas en we zijn op tijd en zingen met veel succes ons programma. En dan gaan we de bus weer in, en wanneer we de Rijnbrug over zijn, zijn we in Duitsland en rijden we naar Freiburg. Een pracht van een jeugdherberg ontvangt ons met open armen, met een diner en een heerlijk bed. We gaan op tijd naar bed, want morgen wacht ons weer een zware dag.

Woensdag 13 april
Freiburg –Schaffhausen-Konstanz-Bludenz, 220km.
We hoeven niet zo schandalig vroeg op, pas om 08.00 uur maar mogen niet treuzelen, want er wordt op mooie punten tijdens de tocht gestopt. We vergapen ons aan de watervallen van Schaffhausen in Zwitserland. Maar voor onze directeur is dertien een ongeluksgetal want hij heeft enorme kiespijn en is bijna niet in staat te genieten van al dat moois. We vervolgen onze tocht op weg naar het Bodenmeer en na het passeren van de Zwitserse en Oostenrijkse grens vervolgen we de weg via Feldkirch, en rijden dan het Montafondal in en het dal wordt steeds smaller.
In de engte van het dal zullen we 5 dagen doorbrengen in ons mooie hotel Reinhilde in het dorpje St. Gallenkirch. Zie zo, we zijn er, veel plezier deze dagen, we hebben in ieder geval berg kleding nodig en geven verschillende concerten, optreden voor de jeugd en gala-concerten.

Vanavond een concert in de Battloghalle te Schruns. Het programma ziet er zo uit:

1  Jesu Dulcis memoria
 2  Cantate Domino
 3  Si vous m’aimez
 4  Au joly jeu
 5  My lady Greensleeves
 6  Coronach
 7  Vesperkoor
 9  Nokke ma’ voort
 10  Die booze katte
 11  Jans Lansknecht
 12  Cupidootje
 13  l’Oiselet
 14  La Youtse
 15  La lavendera
 16  You paidi
 17  Madeleine
 Corps de ballet, mazurka, wals, tango, la danza
 Choreografie Cock Paardekamp

Donderdag 14 april
We blijven in Bludenz en geven een jeugd concert in de middag in Bludenz en nog een concert, 's avonds in Feldkirch

Vrijdag 15 april
We blijven in Bludenz,

prachtige dagen met veel sneeuw.

Zaterdag 16 april
We blijven in Bludenz. We geven een concert voor de fabriek met bal na.

Zondag 17 april
Bludenz-Basel 247 km.
07.00 uur opstaan en koffers pakken, koffers in de bus en ontbijten. 10.00 uur in de Hoogmis zingen we, daarna vertrek, en we krijgen weer een prachtige tocht. 18 00 uur Diner in Basel en de overnachting.

Maandag 18 april
Basel-St Dié- Gerardmer 156 km.
Een tocht van maar 156 km maar weer heel mooi. We gaan naar de top van Bonhomme en kronkelen weer stijl naar beneden. Steeds dalend komen we in St Dié waar we een concert geven in een mooie nieuwe zaal de Cinema. Na het concert met champagne rijden we naar Gerardmer, een beroemd dorp in de bergen aan een prachtig meer, waar we slapen.

Dinsdag 19 april
Gerardmer-Colmar  53 km.
Pffff 53 km. Wat een klein stukje, dat kunnen we net zo goed lopen.
Nou niet dus, want er is veel kans op sneeuw. Op deze korte route stijgen we tot 1400 meter naar de col de la Slacht en alweer, het verhaal wordt saai, en prachtige tocht. We hebben onze ogen wijd open. Spoedig zijn we in Colmar waar in de binnenstad de oud Elzasser karakter is bewaard. In dit stadje geven we ons laatste concert en hebben een jeugdherberg voor de laatste nacht. In Colmar krijgen we een diner, geven een concert en slapen daar.

Woensdag 20 april
Colmar-Delft 640 km.
Opstaan 05.00 uur vertrek 06.00 uur en ongeveer 22.00 uur aankomst in Delft in restaurant ‘t prinsenhof, Oude Langedijk waar we officieel ontvangen worden door burgemeester de Loor van Delft. We kunnen weer terug kijken op een prachtige reis.

We ontvangen weer een brief namens het bestuur.

Beste meisjes,

Inderdaad, het was een prachtige reis, een reis die, vooral muzikaal, geschiedenis heeft gemaakt in het bestaan van het Madrigaalkoor. Proficiat. Tientallen meisjes hebben mij reeds gevraagd wat er het volgende jaar zal gebeuren en … al weet ik nog niet wat, op reis gaan we weer. Maar eerst even een terugblik op de afgelopen jaren, in drie jaar tijd is alles duurder geworden. Kleding eten enz. Onze inkomens zijn gestegen gelijk opgaand met de duurdere levensstandaard. De reis van dit jaar kostte voor jullie echter maar evenveel als drie jaar terug, ondanks duurdere bussen, hotels, eten en drinken en minder radio concerten. Daarom zal de reis van volgend jaar wel wat meer kosten, maar toch altijd nog zo weinig dat het een spotprijsje is voor een reis. We zullen jullie echter helpen en beginnen met een goed spaar systeem. Wekelijks of maandelijks kun je een vast bedrag sparen. Als je mee doet moet je een briefje invullen. Het week sparen begint zaterdag 14 mei voor F2,- en het maand sparen op de eerste zaterdag van juni F10,-

Het bestuur.

Dinsdag 10 mei
Donateursconcert.
Een grote dag voor onze directeur, veel heeft hij al voor ons gecomponeerd maar nog nooit een werk waar we zoveel van verwachten als van het Magnificat. Voor de pauze worden we begeleid door het Delfts symfonie orkest, terwijl we het Stabat Mater van Pergolesi en het Magnificat van onze eigen dirigent Pierre van Hauwe vertolken. Na de pauze zingen we vrolijke volksliederen  en onze pianist Joop Schouten is ook weer present.
Een stampvolle Doelenzaal kwam naar ons luisteren dus we hebben niet voor niets hard gewerkt.

Dinsdag 31 mei
De radio uitzending van de Radiodiffision Francaise is vanavond om 18.30 uur te beluisteren.

Hier nog even de lijst van onze Elckelyc uitvoeringen.

Vrijdag 17-24 juni en 1 juli
Zaterdag 18-25 juni en 2 juli

Dinsdag 28 juni
We doen mee aan het zomer festival en hebben een gezamenlijk concert op de binnenplaats van het stedelijk museum Het Prinsenhof samen met het Vrijzinnig-Hervormd-Dameskoor, het gemengde koor Zang Veredelt, en de mannen koren Excelsior, Delftse Nijverheid, de Porceleyne fles en Die Delftsche Sangers. Wij zijn als eerste aan de beurt meteen om 20.30 uur.

Dinsdag 5 juli
Er wordt een uitvoering gegeven in de Stads Doelen door gym vereniging DOK georganiseerd en onze medewerking is gevraagd. Er wordt rytmisch gedanst en wij wisselen het programma af met zang. Daarna is er bal tot 01.30 uur.

Begin augustus
Reeds nu zijn er al vele voorbereidingen voor de volgende tournee. De kranten vermelden al enkele gegevens.

Half augustus
Er komt een gewichtige brief. Het Madrigaalkoor treedt in correspondentie met Italië en dit is het eerste van de vele die nog moeten komen en …… 1956 zal het Madrigaalkoor in het tiende jaar van het bestaan op tournee gaan naar dit mooie land.

Zaterdag 13 augustus
Radio uitzending in Hilversum.

Vrijdag 26 augustus
Zondag 4 september
We waren te horen in de radio uitzending van Strassbourg.

Woensdag 7 september
We waren weer te horen via Radio Parijs.

Donderdag 8 september
Er is een grote ledenvergadering.

Maandag 10 oktober
Wij houden een opera concert met medewerking van de baszanger Evert Lutz, Anneke Lindeman en Frans van Zuylen als solisten en versterking van het Mannenkoor St Caealia.

Donderdag 3 november
Alweer zijn we te horen op een buitenlandse radio uitzending, nu voor de Nord West Deutschen Rundfunk in Keulen.

Eind november
Op het koor is er een drukte van belang. Duizenden adressen worden geschreven duizenden prachtige boekjes met ons programma 1956 wordt verzonden. Donateurskaarten worden uitgeschreven… Er worden besprekingen gehouden voor het tienjarig bestaan en vele leren uit ons maandblad de Italiaanse lessen en turen op de kaart van Italië dromend over de komende tournee.

Woensdag 21 december en maandag 26 december
We zijn in Rotterdam waar we in de grote schouwburg meewerken aan het Magnificat van Bach samen met het Rotterdams Kamerkoor.

Woensdag 28 december
De derde Nederlandse uitvoering van dit jaar.
De NCRV voert het volgende programma uit:

Jaar balans
We hebben 800 donateurs.